A Ludovika Fesztivál szabadegyetemi programjai idén is tartalmas szakmai beszélgetésekkel várták az érdeklődőket. A péntek délutáni blokkban három olyan panel is helyet kapott, amely a Nemeskürty István Tanárképző Kar közreműködésével valósult meg.
Az anyanyelvi oktatás a nemzeti identitás egyik legfontosabb pillére – hangzott el Blankó Miklós nyelvész, az NKE NITK kabinetvezetője által moderált kerekasztal-beszélgetésen. „Az oktatás nemzetösszetartó hatása” címet viselő panel vendégei Orosz Ildikó, a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség, valamint a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola elnöke, valamint Talpas Botond, a Mathias Corvinus Collegium erdélyi tevékenységért felelős igazgatója voltak. A beszélgetés során kiemelték: a magyar tannyelvű intézmények nemcsak a nyelv átadását szolgálják, hanem a közösségi öntudat megőrzését is. Az óvodától a felsőoktatásig minden szinten fontos a magyar nyelvű képzés biztosítása, de legalább ekkora jelentőséggel bírnak a nem formális programok is – mint a Rákóczi Szövetség vagy az MCC táborai –, amelyek élményszerűen segítik a nemzettudat formálását.
Az oktatás személyiségformáló erejéről Balatoni Katalin pedagógiai innovációk előmozdításáért és a családbarát oktatási környezet erősítéséért felelős miniszterelnöki biztos, Takaró Mihály Széchenyi-díjas író, miniszterelnöki főtanácsadó és Kisfaludy László, az Országos Köznevelési Tanács tagja, köznevelési szakember beszélgetett Szakos Enikővel, az NKE Nemeskürty István Tanárképző Kar osztályvezetőjével. Balatoni Katalin arról beszélt, Magyarországon a közoktatást miért nevezik köznevelésnek. Úgy fogalmazott: mivel a nevelés elsősorban a családban valósul meg, a magyar köznevelés számos olyan feladatot felvállal, amely a családokat segíti a tantárgyi integráció, vagy a fejlesztés területén. A sikeres iskolákkal kapcsolatban a közösség összetartó erejének és a nemzeti identitásnak a fontosságát hangsúlyozta. Takaró Mihály a mobiltelefon iskolai használatáról elmondta: a francia szabályozási modellt vették alapul, de valamivel enyhébb formában. Kitért arra, milyen szabályokat fogalmaz meg az Alaptanterv és a kerettantervek. Megerősítette: az iskolának segítenie kell a szülők munkáját, mert minden államnak joga van ahhoz, hogy meghatározza, milyen állampolgárokat szeretne nevelni. Úgy fogalmazott: a nevelés és az oktatás egymástól elválaszthatatlanok. Kisfaludy László – aki a közigazgatási szerepvállalása mellett 26 éve tanít történelmet – szerint a tanári hivatás legfontosabb jellemzője, hogy folyamatosan meg kell újulni. A szakember kiemelte: a mai világ változásai közepette a legfontosabb, hogy a tanárok megtalálják azokat a korszerű formákat, amelyek a hagyományos értékek mentén, de a technikai vívmányokat felhasználva hozzák közelebb a diákokhoz az adott tantárgyat. Példaként említette a Nemzeti Emlékezetpedagógiai Programot.
Megéri egy vagy két külföldi félév miatt elhagyni Magyarországot, de ugyanilyen fontos utána hazatérni. A kinti lét biztos nyelvtudást, európai kapcsolati hálót és az önállóság erejét adhatja a hallgatóknak – bátorította a hallgatókat Rodrigo Ballester, a felsőoktatás és kutatás nemzetköziesítéséért felelős miniszteri biztos a Szakos Enikő oktatási szakértő, az NKE NITK osztályvezetője által moderált beszélgetésen. Hozzátette, az NKE állami egyetemként teljes értékű része maradt az Erasmus programnak, ám így is szenvedett némi reputációs veszteséget külföldön. Az EU Bizottságának azon döntése, hogy kizárja a magyar egyetemeket a mobilitási lehetőségből, összesen huszonegy hazai intézményt érint. A miniszteri biztos kiemelte, e döntés pusztán politikai alapú volt, ami egyszerre szégyenteljes és nevetséges. Magyarország az így kieső pénzügyi alapokat jelenleg a Pannónia Ösztöndíjprogrammal pótolja, amely a diákok szintjén több elkölthető pénzzel, illetve nagyobb földrajzi merítéssel rendelkezik, hiszen nem korlátozódik az EU országaira. Kiderült az is, hogy a hazai mobilitási és kutatási programok akkor is fenntarthatók, ha Magyarország vitája esetleg megoldódik a Bizottsággal.
Szöveg: Kovács Lilla, Szabó Réka Zsuzsanna
Fotó: Szilágyi Dénes, Nagy Mihály