A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Kara (NITK) a Katedra beszélgetések rendezvénysorozata részeként Az organikus pedagógia válaszai címmel előadást és beszélgetést szervezett az Orczy Úti Kollégiumban, április 29-én. Az eseményen a neveléstudomány egy alternatív megközelítését mutatta be Uzsalyné Pécsi Rita, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola főiskolai oktatója és neveléskutató. A beszélgetést Szakos Enikő oktatáskutató, a NITK Stratégiai Fejlesztési Osztályának vezetője moderálta.
Uzsalyné Pécsi Rita ismertette, hogy az organikus pedagógia Josef Kentenich, a Schönstatt Családmozgalom alapítójának gondolataira épül, és a nevelést az élet szolgálataként értelmezi, hozzátéve, hogy ez a szemlélet a diákok teljes személyiségének fejlesztésére koncentrál, nemcsak az ismeretátadásra és a célja olyan emberek nevelése, akik intelligensek, erkölcsösek, találékonyak és kiegyensúlyozottak mind a jelenben, mind a jövőben – fogalmazott. A neveléskutató elmondta, hogy az organikus pedagógia a pszichológia, a pedagógia és a hétköznapi élet közötti kapcsolatot erősíti, figyelembe véve a diákok érzelmeit, értékrendjét és kapcsolatait. Uzsalyné Pécsi Rita kiemelte, hogy ez a megközelítés releváns a mai digitalizált világban, ahol a társadalmi változások új kihívásokat jelentenek a pedagógusok számára.
Az esemény egyik fő témája az volt, hogyan illeszthető az organikus pedagógia a teljesítményorientált oktatási rendszerekbe. Uzsalyné Pécsi Rita szerint az érzelmi intelligencia fejlesztése kulcsfontosságú, mert ez lehetővé teszi, hogy a diákok belső motivációval tanuljanak, és kreatívan alkalmazzák tudásukat. Példaként említette, hogy a tanároknak figyelniük kell a diákok egyéni érdeklődésére és érzelmi állapotára, mivel ez támogatja a tanulási folyamatot. A beszélgetés érintette a technológia hatásait is, amely kapcsán Uzsalyné Pécsi Rita kiemelte, hogy a képernyőidő korlátozása különösen fontos a kisgyermekeknél, mert idegrendszerük még nem tudja feldolgozni a digitális ingereket, és javasolta a „médiamentes övezetek” létrehozását otthonokban és iskolákban.
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán indított továbbképzésekről szólva Uzsalyné Pécsi Rita megjegyezte, a résztvevők olyan szemléletmódot kapnak, amelyek az érzelmi intelligenciát és a személyiségfejlesztést helyezik előtérbe, és módszerekké formálhatók a tanteremben. Uzsalyné Pécsi Rita szerint a pedagógus hitelessége és a diákokkal való személyes kapcsolat ápolása a legfontosabb, mert „a diákok nem azt tanulják meg, amit mondunk, hanem azt, akik vagyunk”.
Szakos Enikő kiemelte, hogy az organikus pedagógia elvei összhangban állnak a NITK azon törekvésével, hogy a pedagógusképzésben a szakmai tudás mellett az emberi értékek és a közösségi felelősségvállalás is hangsúlyos legyen.
Szöveg: Sallai Zsófia
Fotó: Halápi Katinka