A következő felvételi időszaktól a rendészeti, államigazgatási, honvédelmi, víztudományi képzési területeken kívül új hivatásra is felkészítheti leendő hallgatóit a Nemzeti Közszolgálati Egyetem. A Nemeskürty Istvánról elnevezett, augusztus elsejével indult új kar a jövő pedagógusai számára korszerű, időtálló, egyben identitáserősítő tudást nyújt. Az új típusú tanárképzésről Veszelszki Ágnes dékánt kérdeztük.
Hogyan kapcsolódik a pedagógusképzés az NKE-hez?
Egyetemünk feladata a magyar állam működtetésében legfontosabb szerepet vállaló szakemberek képzése. Ha belegondolunk, a tanári pálya éppúgy e közszolgálat része, mint az egyetemen oktatott többi hivatás. Ezt a megtisztelő feladatot kapta meg tavaly év végén egyetemünk: egy új típusú tanárképzés kialakítását. Az NKE új kara Nemeskürty István tanár, Széchenyi-díjas és Kossuth-nagydíjas író, irodalom- és filmtörténész nevét viseli, tisztelegve öröksége, valamint az általa képviselt értékek előtt.
Mit jelent az új típusú tanárképzés?
Nem az elméleti ismeretek megszerzését állítjuk a középpontba, hanem gyakorlatorientált képzési rendszerünk révén a tanári hivatás mint gyakorlat elsajátítását. Ezt segíti elő mentori hálózatunk is: a hozzánk érkező hallgatót az első félévtől kezdve gyakorló pedagógusként is dolgozó mentor támogatja a tanulmányaiban, illetve szakmai gyakorlatai során. A szakmai gyakorlatot sem csupán az utolsó tanévükben végzik a hallgatók, hanem már a képzésük elején megismerkednek különböző oktatási-nevelési intézményekkel, az óvodától az általános iskolán és a speciális nevelési intézeteken keresztül a középiskoláig. Emellett pedig az autentikus tudáselsajátítást kiterjedt terepgyakorlat-rendszerünk is ösztönzi: hallgatóink az egyetemi kurzusokon tanultakat önálló tapasztalatszerzéssel mélyíthetik el a Kárpát-medence különböző területein töltött táborokban. Például a magyar szakosok a nyelvjárásokról tanultakat, a történelem szakosok a jellegzetes történelmi helyszínek ismeretét, a földrajz szakosok pedig akár a kőzettani vagy térképészeti tanulmányaikat külső helyszíneken mélyíthetik el; a nyelvszakosok külföldi részképzéseken vehetnek részt.
Hogyan kapta meg az új kar vezetésére való felkérést?
2022 óta dolgozom az NKE-n, ahol első feladatom a Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak elindítása, akkreditációja volt. Kiváló kollégáim és az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar vezetőségének hatékony együttműködésével ezt rekordidő alatt sikerült elvégezni: 2023 szeptemberében már el is indult az első évfolyam, jelenleg pedig már a második évfolyam is megkezdte nálunk a tanulmányait. 2023 januárjában – a kezdeményezésemre – megalakult a Digitális Média és Kommunikáció Tanszék, egyelőre három kollégával, de már tervezzük a további bővítést. Az első pillanattól kezdve bekapcsolódtam az egyetemen folyó oktató-, tehetséggondozó, illetve kutatómunkába: együttműködtem a hallgatói önkormányzattal különböző képzéseken, újraindítottam a Kommunikáció- és médiatudományi TDK-t, illetve a Kiberbiztonsági Kutatóintézet kutatási feladataiban is részt vettem. Az aktív oktatás- és kutatásszervezési tevékenységem, vezetői tapasztalataim mellett az új kar vezetésére való felkérésben szerepet játszhatott az is, hogy bölcsész és közgazdász végzettségem mellett magyar és német szakos tanári diplomával is rendelkezem.
Milyen csapattal vágott neki az új kar indulásának?
Az új egyetemi karon nyolc új tanszék alakult a szakterületükön elismert oktatókból és kutatókból a tanárképzés megújításának elősegítésére. Folyamatosan veszünk fel új kollégákat a szakfejlesztési (későbbi oktatási), illetve adminisztratív területre. A szakfejlesztésben már jelenleg is félszáznál több munkatársunk dolgozik.
Mi a kar küldetése?
A karon a nemzet szolgálatára képzünk tanárokat, tanítókat, óvodapedagógusokat és bölcsészeket. A Nemeskürty István Tanárképző Kar (NITK) valamennyi tanár- és bölcsészképzésén a hazai köznevelés hagyományaira építő, korszerű, időtálló, identitáserősítő tudást biztosítunk. Elmélyült tárgyi tudáson alapuló, kiscsoportos, gyakorlatorientált pedagógusképzésünk során a hallgatóink tanárrá válását mentortanáraink is segítik. Ahogyan a kari honlapunkon olvasható dékáni köszöntőmben is megfogalmaztam, küldetésünk, hogy a NITK olyan tudományos és közösségi térré váljék, amely valamennyi munkatársunkat és hallgatónkat ösztönzi arra, hogy lehet és érdemes az oktatással a nemzetünkért tenni, értékeket teremteni.
Milyen képzéseket kínál 2025-től a NITK?
A tanárképzést jelenleg osztatlan szakpáros formában lehet elvégezni. Az NKE-re 2025 februárjában jelentkező hallgatók magyar, történelem, angol, német, földrajz, környezetismeret-természettudomány szakok közül választhatnak a szakpárjukhoz, illetve lehetőség lesz tanító- és óvodapedagógus-képzés elvégzésére is. Mindezek mellett indul magyar, történelem, angol alap-, illetve kommunikáció- és médiatudomány alap- és mesterszak is az egyetemünkön. A szeptemberi szenátusi ülésen elfogadták karunk szakindítási kérelmeit, így az egyetem rektora bejelentette új szakjainkat az Oktatási Hivatalnál, amely nyilvántartásba is vette azokat.
A tanítás nem csupán a tananyag átadásáról szól, a tanároknak a diákok nevelésére is nagy hangsúlyt kell fektetniük.
Ha végiggondoljuk, milyen tanárok voltak meghatározók az életünkben, akkor szinte mindenki fel tud idézni olyan nevelőket, akikre felnézett, akik valóban példaként álltak a diákjaik előtt. Mi olyan tanárokat szeretnénk képezni, akik a megbízható, stabil szakterületi tudásuk mellett jó nevelők is, akik a rájuk bízott diákokat segítik a szakmai életükben, és akik képesek közösséget építeni. A közösségépítés fontos eleme lesz már a képzésünknek is: a hallgatóinknak nem önállóan kell helytállniuk a felsőoktatásban, hanem a már említett mentori rendszerrel segítve tanulócsoportokban dolgozhatnak együtt, ezáltal is megélhetik a közösség megtartó és támogató hatását.
A terepgyakorlatok rendszere éppen ezt szolgálja: a hallgatóink eljutnak a szellemi, tárgyi és természeti örökségünk legfontosabb helyszíneire. Ugyan ebben a tanévben még nincsenek tanárszakos hallgatóink, de a képzéseink iránt érdeklődő középiskolásoknak novemberre két határon túli magyar területre, Erdélybe és Délvidékre hirdettünk utazást. Néhány nap alatt több mint 150 diák jelentkezett a történelmi és földrajzi terepgyakorlatra, és karunk oktatóinak vezetésével közülük százan indulhattak el a történelmi és természeti helyszíneket felfedezni. Ez a két utazás is megerősített bennünket, hogy mind szakmai, mind közösségi szempontból igen hasznos és értékes eleme lesz tanterveinknek a terepgyakorlatokon való részvétel.
2025 szeptemberétől bölcsészeket is képeznek majd a karon.
Igen, már az első évtől kezdve lesznek bölcsészhallgatóink is: magyar, történelem, angol, illetve kommunikáció- és médiatudomány szakos alapképzésre várunk hallgatókat. A tanárképzésünk egyediségét az is adja, hogy a kétszakos, osztatlan (azaz ötéves) képzésünkben a tanárnak készülő hallgatóink a tanári diplomájuk mellé az egyik szakjukból – egy külön modul elvégzésével – bölcsészdiplomát is szerezhetnek a képzési idejük alatt.
Egyik fő kutatási területe a kommunikáció. Kiemelt szerepe lesz ennek a tanárképzés megújításában?
Két szempontból is megjelenik a kommunikáció az új karon. Egyrészt az eddigi kommunikáció- és médiatudomány mesterképzésünk 2025 szeptemberétől kibővül alapképzéssel is, így a terveink szerint a későbbiekben – a doktori programmal kiegészítve – a kommunikáció- és médiatudományi képzések teljes spektruma elérhető lesz az egyetemünkön. Másrészt pedig a tanári kommunikáció fejlesztése kiemelt terület lesz a tanárképzésünkben.
Hol kap helyet az új kar?
A képzésünk a Ludovika Campuson kap helyet, itt fog indulni az első tanévünk az új hallgatóinkkal. Fontosnak tartjuk, hogy a leendő diákjaink ezáltal megismerhessék a ludovikás szellemiséget, együtt tanulhassanak a többi karunk egyenruhás és civil hallgatóival. A későbbiekben, a folyamatos bővülésünket követve – ugyancsak a Campus közelében – új épületet is kap majd a tanárképzés.
Miért válasszák a továbbtanulás előtt álló fiatalok a NITK-et?
A képzés gyakorlatorientáltsága, az egyedi mentorrendszer, a Ludovika Campus nyújtotta adottságok mellett egyetemünk azoknak a hallgatóknak is segítséget tud nyújtani kollégiumi helyekkel és ösztöndíj-lehetőségekkel, akik életkörülményeik miatt esetleg nem tudnák megengedni maguknak a fővárosi továbbtanulást, de szeretnék a tanári hivatást életpályául választani. Fontos ösztönző lehet továbbá az egyetem tehetséggondozó tevékenysége is: már jövő szeptembertől elindulnak a karunkon a tudományos diákkörök, továbbá az egyetemünkön példamutató módon működő szakkollégiumi munkát a tanár- és bölcsész szakos hallgatókra is kiterjesztjük.
Szerző: Szilágyi Dénes
Fotó: Tungler Andrea