Előalkalmassági vizsga a tanító és óvodapedagógus alapképzési szakokon
A 2026. január 27-i előzetes alkalmassági vizsgára vonatkozó tájékoztatót az alábbi linken érik el:
Előalkalmassági vizsga tájékoztató 2026. január 27.
A tájékoztató tartalmazza a vizsganapon bemutatandó kötelező dokumentumok listáját (fényképes személyiazonosító igazolvány, egészségügyi nyilatkozat) és a vizsgák menetének leírását. A tájékoztatóban hivatkozott űrlap (egészségügyi nyilatkozat és adatkezelési hozzájárulás,) az oldal aljáról tölthető le.
Az előzetes alkalmassági vizsga nem kötelező és az intézményét a felvételiző saját maga választhatja ki. Előnye az előzetes tapasztalatszerzés és az, hogy a jelentkezés évében az adott szakterület intézménycsoportjának bármelyikében teljesített azonos típusú, sikeres előzetes alkalmassági vizsga eredményét, annak az E-felvételi rendszerbe feltöltött igazolása után a jelentkezést követően meghatározásra kerülő behívó intézmény elfogadja.
Az óvodapedagógus és tanító alapképzési szakokra való jelentkezéshez a jelentkezőnek írásban nyilatkoznia kell arról, hogy nincs olyan betegsége, amely akadályozná felsőoktatási tanulmányainak folytatását, továbbá arról, hogy nem szenved pszichés és mentális zavarban, ezen túl diszlexiában, diszgráfiában, diszkalkuliában és erre hivatkozva tanulmányai során nem kér felmentést. A fenti alapképzési szakokon a pszichés és mentális zavar, valamint a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia a felvételt kizáró ok. Az ehhez szükséges nyilatkozatot az oldal alján érhetik el.
Az előalkalmassági vizsgákat jelenléti formában tartjuk meg: a sikeres vizsgához minden vizsgarész teljesítése személyes megjelenés keretében szükséges és elvárt!
A vizsga az alábbi három részből áll:
1. Az ének-zenei alkalmassági vizsga
Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező alkalmas-e az óvodapedagógusi vagy tanítói pályára, a pedagógusi pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására.
Feladat:
· a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy műzenei szemelvény előadása emlékezetből, szabad választás alapján (a dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni),
· a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva,
· a kottaolvasási készség vizsgálata során néhány ütem lapról olvasása az egyszerű gyermekdalok szintjén az ötvonalas rendszerben.
Az elbírálás alapvető szempontja, hogy a jelentkező rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.
2. A beszédalkalmassági vizsga
Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkezőt beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógusi pályára.
Feladat:
· 10–15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A jelentkezőnek a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt adnak.
· A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében.
Az elbírálás szempontjai:
· Vannak-e a jelentkezőnek hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhangképzési hibák).
· A jelentkező beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás).
· A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező.
· A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.
Kizáró okok:
· hangképzési rendellenességek,
· ritmuszavarok,
· a beszéd megértését akadályozó rendkívül zárt ejtés.
3. A testi alkalmassági vizsga
Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az alsó tagozatos és az óvodai testnevelés gyakorlati anyag elsajátításának, illetve a tanítói, óvodapedagógusi pálya gyakorlásának.
Követelmények:
· közepes iramú, folyamatos futás (nők: 3 perc, férfiak: 5 perc),
· oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
· egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
· néhány lépés nekifutásból – keresztbe állított és felfordított – pad átugrása egy lábról, érkezés páros lábra, guggolásba,
· célba dobás függőleges célra (kosárlabda palánk) egykezes dobással, kislabdával, 8 m-ről,
· labdaadogatások helyben futás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
· labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
· felfüggés hajlított karral (nők: 5 mp, férfiak: 8 mp),
· mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás (nők: 3-szor, férfiak: 6-szor).
Kizáró okok:
· a kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható, valamint
· a jelentkezés évében érettségizők esetében a középiskolai tanulmányok utolsó két évében a testnevelés alóli teljes felmentés. A korábban érettségizőknek igazolniuk kell, hogy a testnevelés alóli felmentés indokai már nem állnak fenn.
Nyilatkozat és Adatkezelési tájékoztató
Dalgyűjtemény az alkalmassági vizsga ének-zenei részéhez
Az ének-zenei alkalmassági vizsga keretében a Dalgyűjteményből öt szabadon választott dalt kell emlékezetből előadni. A kottaolvasási készségek vizsgálatakor Kodály Zoltán 333 olvasógyakorlat című gyűjteményéből válogatunk.